109 ANI DE LA MOARTEA DRAMATURGULUI SUEDEZ AUGUST…

Biblioteca Judeteana I.A. Bassarabescu

109 ANI DE LA MOARTEA DRAMATURGULUI SUEDEZ AUGUST STRINDBERG – UN DESCHIZĂTOR DE DRUMURI ÎN DRAMATURGIA MODERNĂ
(n. 22 ianuarie 1849 – d. 14 mai 1912)

„Opera lui literară este o lungă autobiografie, indiferent că îmbracă forma unor romane confesionale, nuvele misogine, versuri revoluționare, scrisori neliniștite, tratate științifice, manifeste teatrale sau piese scurte, lucrări de amploare, drame duble sau trilogii. Mai mult decât oricare alt dramaturg, Strindberg s…e autodezvăluie, iar eul pe care îl expune necontenit este acela al unui om modern alienat, care se târăște între cer și pământ, încercând cu disperare să culeagă ceva absolut din universul părăsit.” (Robert Brustein, „August Strindberg” din „The Theater of Revolt”)

După toate probabilitățile, dramaturgul suedez, născut la 22 ianuarie 1849, a fost unul dintre cei mai influenți scriitori scandinavi, alături de Ibsen, Kierkegaard și Andersen. Socotit de unii drept părintele teatrului modern, Strindberg a fost atras rând pe rând de naturalism, misticism, ocultism, expresionism și simbolism. Motivele dramatice recurente ale lui Strindberg definesc situația umană fără a o explica: ambiguitatea vinovăției infantile, incertitudinea identității, sexul ca atracție reciprocă fatală dintre două specii ostile ale căror lupte sunt întreținute de o forță nechibzuită a vieții, figuri de vampiri care îi secătuiesc pe alții de vitalitate, corvoada fără de sfârșit a muncilor casnice, dezgustul față de atingerea fizică, eterna revenire la aceleași griji și frustrări sau miturile ispășirii păcatelor personale și colective. Puțini alți dramaturgi au observat viața cu asemenea ambiguitate ori și-au înfățișat descoperirile în atât de multe și diferite modalități artistice sub aspectul semnificației sau al expresiei.
Piese de teatru: „Pelicanul”, „The Outlaw”, „Maistrul Olof”, „Tatăl”, „Domnișoara Iulia”, „Creditors Pariah”, „Cea mai puternică”, „Spre Damasc”, „De Paști. Săptămâna Patimilor”, „Dansul morții”, „Un joc al visului”, „Sonata fantomelor”, „Șoseaua cea mare”.
Romane: „Camera roșie” (1879, considerat primul roman suedez naturalist), „Vrăjitoarea”, „Răzbunarea”, „Insula fericiților”.
Se stinge din viață la 63 de ani (la 14 mai 1912), după o grea suferință în urma unei boli necruțătoare.

SURSE:
– *** „Dicționar de scriitori străini”. București: Editura Hiparion, 2000. p. 579-581;
– BURT, Daniel S. „100 cei mai mari scriitori ai lumii”. București: Editura Lider, 2005. p. 222-225;
https://ro.wikipedia.org/wiki/August_Strindberg;
https://humanitas.ro/autori/strindberg-august.
FOTO: volume din colecțiile Bibliotecii Județene „I.A. Bassarabescu” Giurgiu
Mihai Ionuț, bibliotecar

Vezi mai multAr putea fi o imagine alb-negru cu 1 persoanăAr putea fi o imagine cu 2 persoane şi carteAr putea fi o imagine cu 1 persoană şi carteAr putea fi o imagine cu text care spune „59 sufragiului şidrepturilor egale pentru femei August Strindberg 1849-1912 lungă autobiografie, indiferent este oameni, de-a ramaturg, expune alienat disperare absolut Brustein, pământ universul După Revolt dar scriitor modern, poate aceea mă Speranța Strindberg scandinav HENRIK influență comparabilă Revolta început experimentarede „Strindberg precursorul moderni conflictelor însă Primele convențiile Povestea Siri Strindberg urmăresc necontenit răspunsuri acopere eseuri filozofie progresivismul Rousseau. măsură misogin inverşunat autorului opțiunile ideologice Darwin Piesele admirator 222 ensiunile autoritarismuluı, darşi majore noului concept dramá, realistă, care”

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.